Krokedil hjälper dig ta betalt

En intervju med Niklas Högefjord.

ℹ️ Det här är en sponsorintervju, gjorde enligt konstens alla regler, men likväl en intervju med ett företag som sponsrar WPSE.


Vi sparkar igång 2021 med en intervju med Niklas Högefjord på Krokedil, kända för alla som driver WooCommerce-butiker i Sverige. Krokedil är så vänliga att de sponsrar WPSE sedan flera månader tillbaka, och det vill vi förstås uppmärksamma.

Krokedil är ju ett ganska välkänt företag för de som är insatta i WooCommerce, men för alla andra, vad pysslar ni med?

Vi utvecklar, underhåller och supportar plugins till WooCommerce. Det handlar dels om integrationer till andra system där vi samarbetar nära med respektive betalleverantör, affärssystem och fraktbolag. Det handlar också om plugins som utökar funktionaliteten i WooCommerce, utan att integrera mot andra system. Många av våra plugins finns tillgängliga för gratis nedladdning men vissa säljer vi via woocommerce.com eller vår egen webbplats.

På företaget är vi idag åtta personer. Fyra utvecklare, två personer på support och testning, en som jobbar med marknadsföring och dokumentation samt min fru som håller allmän koll på oss allihop och som ansvarar för ekonomi och administration 😄.

Berätta lite om era WooCommerce-tillägg. Hur är det att jobba med dem?

Mest tid lägger vi ner på våra integrationer till Klarna. Betalmoduler i allmänhet är det som upptar vår huvudsakliga tid. Eftersom vår användarbas finns i Norden, och det har blivit så populärt med inbäddade checkout-lösningar, så är det också dessa inbäddade kassor vi jobbar med mest. Det är något som är både väldigt kul men också väl utmanande ibland. En inbäddad kassa har ett flöde som inte Woocommerce som e-handelsplattform är skapat för från början. Därför hamnar vi ständigt i tekniska utmaningar där det gäller att vara kompatibel med så många andra plugins till WooCommerce som möjligt. Det är en utmaning men jag tror att vi blir bättre och bättre på det.

Efter att ha jobbat enbart med betallösningar under flera år har vi under det senaste året utvecklat flera lösningar till frakt- och transportadministrationssystem. Det är kul att få se en annan sida av e-handeln. Under hösten har vi gjort en integration till Instabox som nu körs hos en norsk e-handlare.

Under 2021 tror jag att vi kommer att titta närmare på funktionalitet för returer samt post purchase upsell. På så vis tror jag att vi successivt kommer att försöker erbjuda någon slags helhetslösning från det att kunden besöker kassan, till betalning, leverans, bokföring och eventuell retur.

Niklas Högefjord

WooCommerce-blocken blir alltmer avancerade, med block som ersätter kassan. Hur är det att jobba mot dem?

Jag får erkänna att vi inte har jobbat med det i någon större utsträckning än. Men det här är en mycket välkommen ändring eftersom kassan, och hur man integrerar mot den, kommer att bli mer modulär. Det här kommer vi att lägga relativt stort fokus på under 2021.

Varifrån kommer namnet Krokedil egentligen?

När vi startade Krokedil 2010 så behövde företaget ha ett namn. Det var inte det enklaste. Vi vände och vred på många olika förslag men fick inte till något som var tillräckligt bra. Min fru hade illustrerat en del tidigare och använde då Krokedil som sin signatur. Vi började snegla mot det namnet och tyckte då att det framstod som ett mycket roligare namn än alla andra förslag. Eftersom vi i början av företagets historia även höll på med formgivning kändes det som en naturlig fortsättning på hennes tidigare arbete. Så fick det bli och så kom Krokedil till.


Stort tack för svaren, Niklas!

Krokedils WooCommerce-tillägg är något av en standard för alla som använder exempelvis Klarna, vilket är en hel del svenska e-handlare förstås. Det ska bli spännande att se hur de kommer fungera allt eftersom checkout-flödet i WooCommerce blir allt mer blockifierat.

Created with Sketch. Scrolla för mer läsning