Lanseringschecklista för din WordPress-sajt

Några saker att tänka på innan du lanserar.

Det kan vara nervöst att gå live med en ny sajt. Här kommer en kort checklista för dig som är lite osäker på om du har glömt något viktigt inför lanseringen.

  • En DEV- eller STAGE-miljö bör alltid ha ”Be sökmotorer att inte indexera denna webbplats” ikryssat. Vi vill ju inte att våra testmiljöer ska vara onödigt publika och synas i till exempel Google-sökningar. Men det är desto viktigare att komma ihåg att slå på indexeringen innan projektet går live. I adminpanelen kan indexeringsinställningarna ändras under: Inställningar > Läsa.
  • Se till att din WordPress-installation och alla aktiva tillägg är uppdaterade. Ouppdaterade WordPress-versioner och tillägg kan utgöra stora säkerhetshål, så lansera inte osäkert!
  • HTTP eller HTTPS? HTTPS såklart. Du vill inte ha markeringen “osäker anslutning” på sajten. Det här går att ordna på lite olika sätt beroende på vilket webbhotell du använder. 
  • Ha rätt e-postadresser tillagda i admin. Det är speciellt viktigt att ha koll på e-postadresserna för WooCommerce-sajter, då bland annat orderbekräftelser skickas ut till kunder. E-postadresser som används vid e-postutskick via WooCommerce kan ändras under: WooCommerce > Inställningar > E-post.
  • Du vill väl ha snygga länkar på din sajt? Då är det viktigt att gå in och ändra permalänkarna till exempelvis “Inläggsnamn”. Det här hittar du under: Inställningar > permalänkar.
  • Se till att du har fina delningslänkar. För Facebook-delningar kan du till exempel använda Sharing debugger för att kolla att dina OG-taggar fungerar som de ska. OG betyder Open Graph (protocol) och om du inte lagt till det på din sajt så kan du läsa mer om hur du gör det här. Det finns tillägg som kan hjälpa till med det här med.
  • För att kunna mäta, analysera och i framtiden kunna ta databaserade beslut på din sajt är det viktigt att ha någon form av statistiklösning installerad, exempelvis Google Analytics. Det finns tillägg som gör det här, eller så kan du lägga till det själv direkt i temat. 
  • Du bör testa sajten i olika webbläsare. Lyckligtvis behöver du inte inte ha alla webbläsare installerade, utan det räcker med att använda tjänster som till exempel Browserstack.
  • Sist men inte minst: Du har väl ändrat sajtens slogan? Du vill väl inte att din WordPress-sajt bara är ”En till WordPress-webbplats”?

Created with Sketch. Scrolla för mer läsning