G-SMTP: En intervju om ett svenskt SMTP-tillägg

Det är alltid kul när det kommer nya tillägg från svenska WordPress-utvecklare. G-SMTP är ett sådan, släppt av Martin Werner och hans kollegor på webbyrån Generation. Det här är något så ovanligt som ett tillägg som ska se till att e-post som skickas från din WordPress-installation faktiskt kommer fram, ett större problem än många kanske tror.

Men ta inte mig på orden, låt oss höra vad Martin har att säga om G-SMTP.


Berätta lite om dig själv och din bakgrund – vem är du och vad gör du?
För snart 8 år sedan startade jag tillsammans med mina medgrundare webbyrån Generation som idag har 30 anställda. Min roll har ändrats genom åren, men nu är jag CTO och ser till att alla på företaget har de tekniska förutsättningarna för att göra ett effektivt jobb.

Martin Werner

Varför behöver man ett tillägg som G-SMTP?
Ens WordPress-webbplats använder e-post som primär kontaktväg, vare sig det gäller notiser kring viktiga uppdateringar, tekniska problem eller inskick av kontaktformulär. Vi själva jobbar exempelvis primärt med B2B kunder och för dem är det kritiskt att e-posten går fram ordentligt så att de snabbt kan hantera inkommande leads och ge ett professionellt intryck gentemot sina slutkunder.

Fokus för pluginet har varit att hålla det till just SMTP-protokollet, och inget annat. Genom att inte ha en “one size fits all”-lösning gör det att vi enklare kan göra att tillägget blir bäst på just det, och behålla stabilitet och snabbhet när vi skickar ut uppdateringar.

Det krävs ju viss förståelse och kunskap för att använda G-SMTP, jämfört med exempelvis WP Mail SMTP. Finns det några planer på att förenkla för de mindre tekniskt bevandrade användarna?
Vi har faktiskt precis släppt en uppdatering (1.1) där vi inkluderar ett konfigureringsverktyg så att administratören enkelt kan generera sin konfiguration och klistra in i wp-config.php. Anledningen till att vi valt att ha inställningarna i wp-config.php/miljövariabler istället för att lagra det i databasen är att vi upplevt att andra plugins har haft problem med instabilitet. Vi har vid flera tillfällen varit med om att inställningarna helt plötsligt ändrat sig vilket lett till att det slutat fungera.

“No ads” är en tagline på tilläggets sida. Vad tycker du om hur tillägg använder sig av wp-admin för att marknadsföra premiumversioner och extratjänster?
Jag tycker att det beror på hur man framställer det. Självklart har alla rätt att sälja ett plugin de har byggt om det är deras affärsmodell, men man ska som användare vara medveten om att free-versionerna ofta innehåller marknadsföring som kan bloata både kod och visuell upplevelse.

Det som inte är okej är att pressa upp en stor reklambanner med erbjudanden i hela admin, då är man inte helt open source i min mening. Gör man bra grejer så kommer det att göra communityt nyfiket!

Vilka framtidsplaner finns för G-SMTP?
Att fortsätta hålla det stabilt och följa med i utvecklingen. Eftersom målet är att hålla det slimmat så kommer inga revolutionära ändringar att ske, såvida det inte väsentligt förbättrar stabiliteten och/eller prestandan.


Tack för att du tog dig tiden, Martin.

G-SMTP finns på wordpress.org (eller lägg till direkt i wp-admin, via Tillägg-sidan) och är förstås gratis att använda.