WPSE 11

WooCommerce 3.1 är släppt

Det är mycket WooCommerce i det här numret så visst är det väl passande att version 3.1 nyss har släppts? Den här versionen anses vara av mindre karaktär så kör du redan 3.0.x så ska det inte vara någon fara att uppdatera, men som vanligt rekommenderas att du testar ordentligt i en ofarlig (icke-publik) miljö först. Bland nyheterna hittar vi bättre licenshantering och en ny CSV-import, bland annat. Uppdatera via Tillägg-sidan i wp-admin. Är du utvecklare och vill hjälpa till med beta-testande av kommande WooCommerce-versioner så finns det ett tillägg för det nu. När vi ändå pratar WooCommerce: Funderar du på om du borde köra Shopify istället? AlienWP jämför de båda med tämligen väntad slutsats.

Låt oss lämna WooCommerce en liten stund och hoppa vidare till vad som är tänkt att vara WordPress nästa stora steg framåt, nämligen redigeraren Gutenberg. Som bekant (för trogna läsare) finns Gutenberg nu som tillägg om du vill testa men är absolut inte redo för en livesajt ännu. Den blockbaserade redigeraren utvecklas dock fort, sedan förra veckan har 0.2.0 släppts och förhoppningsvis är det tempot utvecklingen har fram till lanseringen i WordPress version 5.0. Så nej, ingen Gutenberg i 4.9 om du hoppades på det. Vill du testa Gutenberg så finns det nu en hjälpsida om saken. Mer om Gutenberg i ett kommande nummer av WPSE, förstås.

Några korta puckar innan vi återgår till WooCommerce: Om du var orolig att start-temat Underscores, som bland annat Automattic använder, skulle försvinna så kan du känna dig trygg med att så inte är fallet. Populära tillägget WPML, som används för att göra sajter tillgängliga på flera olika språk, har kommit i en 3.8-beta, testa om du vill. Ikonsviten Dashicons, som WordPress använder, har fått lite extra liv i sviterna av WordCamp Europe förra helgen. Det är bra för det kommer behövas fler ikoner till Gutenberg.

Den senaste versionen av WordPress är 4.8, se till att du kör den. Räkna med att version 4.8.1 släpps inom ett par veckors tid, vilken då bör installeras automatiskt om du har uppdaterat till 4.8. Vilket du förstås har gjort nu, inte sant?

Tema: Storefront

WooCommerce är tveklöst det populäraste ehandelstillägget till WordPress och tillika en utmanade till dedikerade ehandelsplattformar. Lite som WordPress utmanade etablerade CMS en gång i tiden, faktiskt. Numera är WooCommerce ägt av Automattic och naturligtvis finns det därför ett “standardtema” som är en utmärkt startpunkt för dina ehandelsprojekt.

Storefront heter temat och det uppdaterades nyligen till version 2.2 men har sedan dess fått några punktuppdateringar så den senaste skarpa versionen är 2.2.3. Temat är ytterst stabilt och lätt att komma igång med, mycket tack vare den guidade vyn i Anpassa-läget. Det är inte helt olikt hjälp-prompterna du får när du installerat WooCommerce faktiskt. Storefront uppmanar dig ladda upp en bild, ställa in egna färger med mera, utöver standardsaker som menyer och widgets som du säkert redan är bekant med.

Storefront är föredömligt nedskalat och bygger snarare på att du installerar tillägg, det finns gott om sådana, som är kompatibla med temat. Faktum är att det finns en hel marknadsplats för att köpa fler funktioner till Storefront, vilket förstås betyder att du kan gå alldeles för långt med onödiga funktioner, men också att det kanske kan räcka med just Storefront för att starta din webbutik.

Storefront är den självklara startpunkten om du är nyfiken på WooCommerce eller vill lära dig hur det fungerar inför egna projekt med egna kompatibla teman.

👉 Storefront

Tillägg: WooCommerce

Det är svårt att skriva om temat Storefront utan att nämna WooCommerce. Ända sedan Automattic köpte tillägget med tillhörande marknadsplatser så har positionen som främsta ehandelstillägg bara cementerats. Det betyder inte att det saknas bra alternativ (som Jigoshop) men nog har det blivit så att webbutiker som kör WordPress främst gör det med WooCommerce som lösning.

Det är inte en oförtjänt situation dock. Från den guidade installationen av WooCommerce, som skapar nödvändiga sidor och dylikt, till hjälptexter första gången du lägger till en produkt, så är det uppenbart att det spenderats ganska mycket tid på utveckling av det här tillägget. Det finns väldigt många inställningar, stöd för att sälja såväl digitala som fysiska varor och allt annat som hör ehandel till. Räkna med att få grotta ned dig ganska djupt i diverse inställningspaneler för att få allt att fungera som du vill, för även om WooCommerce gör vad det kan för att vara lätt att komma igång med så är ehandel ganska komplicerat i grund och botten. Med det sagt så är det svårt att inte peka på WooCommerce som det första tillägget du ska testa om du vill sälja saker och vill köra WordPress.

👉 WooCommerce

Missa ingenting, teckna en prenumeration på nyhetsbrevet WPSE! Utkommer en gång i veckan, garanterat spamfritt. 💙

Genom att teckna en prenumeration godkänner du att vi får skicka vårt nyhetsbrev till dig i enlighet med vår integritetspolicy. Var inte orolig, du kan avsluta prenumerationen närhelst du vill och vi spammar eller säljer inte din adress vidare.